Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90



  • Vrácení DPH z jiných států EU

    • 06. 09. 2023

    V případě, že nakupujete v rámci své ekonomické činnosti zboží či služby ve státech EU, je možné při splnění určitých podmínek získat zpět DPH. Žádost o vrácení DPH z jiných členských států EU můžete podat do konce září prostřednictvím elektronického portálu Finanční správy. Je však nutné nechat si zřídit přístup do této aplikace. Správce daně má na to lhůtu 15 dnů, je tedy potřeba zažádat včas, aby se stihl nejzazší termín podání žádosti 30. září.

  • Dorovnávací daň pro nadnárodní skupiny

    • 30. 08. 2023

    Česká republika bude pravděpodobně patřit mezi země, ve kterých budou muset velké nadnárodní a vnitrostátní skupiny odvádět alespoň minimální daň z příjmu ve výši 15 %. Návrh zákona o dorovnávacích daních pro účely zajištění minimální úrovně zdanění velkých nadnárodních a velkých vnitrostátních skupin schválila v polovině srpna vláda. Zákon hodlá zavést do českého daňového systému dvě nové přímé daně – přiřazovanou dorovnávací daň a českou dorovnávací daň. Pokud zákon projde úspěšně celým legislativním procesem, měl by začít platit od 31. 12. 2023. Více informací se dozvíte na webu Ministerstva financí.

  • Daň z nemovitých věcí u zemědělců a chovatelů ryb

    • 23. 08. 2023

    Ve čtvrtek 31. 8. 2023 končí možnost zaplatit daň z nemovitých věcí, resp. její první splátku, pro zemědělce a chovatele ryb. Většina poplatníků již musela daň splatit k poslednímu květnu. V případě, že výše daně překročila hodnotu 5 000 Kč, poplatníci si ji mohli rozdělit do dvou stejně vysokých splátek. Ti, kteří využili možnosti rozdělení platby, mají na zaplacení druhé poloviny čas až do 30. 11. (včetně zemědělců a chovatelů ryb). Splátku lze uhradit bezhotovostním převodem, prostřednictvím SIPO, daňovou složenkou, případně v hotovosti na pokladně finančního úřadu.

  • Změna v uplatnění DPH při bezúplatném dodání zboží

    • 16. 08. 2023

    Od 1. srpna 2023 vešla v platnost informace Generálního finančního ředitelství sjednocující základní pravidla a principy uplatnění DPH pro podnikatelské subjekty, které poskytují materiální pomoc potřebným osobám ve formě darování zboží. Tato nová pravidla mají obecný ráz a neváží se ke konkrétnímu typu zboží či příjemci daru a definují postup v případě, kdy plátce při pořízení zboží oprávněně uplatní nárok na odpočet daně. Mezi nejčastější materiální pomoc řadíme především darování zboží dobročinným institucím, které dále bezplatně zajišťují shromažďování, skladování a další distribuci potřebným.

  • Nová pravidla pro zdanění bytů na prodej postavených v brownfieldech

    • 09. 08. 2023

    Generální finanční ředitelství vydalo novou informaci k určení výše daňově uznatelných nákladů pro účely stanovení základu daně z příjmů právnických osob při vyřazení nového stavebního díla evidovaného jako zásoba v okamžiku jeho prodeje. Při vyřazení stavby evidované jako zásoba se uplatní stejný režim jako v případě hmotného majetku. Podle GFŘ je třeba pro účely stanovení základu daně v souvislosti s vyřazením nového stavebního díla v důsledku jeho prodeje upravit výsledek hospodaření o částku, která odpovídá rozdílu daňové a účetní zůstatkové ceny staveb (hmotného majetku), jejichž účetní zůstatková cena tvoří součást ocenění nového stavebního díla (prodané zásoby).

  • Zákon o ochraně oznamovatelů

    • 02. 08. 2023

    Zákon o ochraně oznamovatelů, tzv. whistleblowing, nabyl účinnosti 1. 8. 2023. Od tohoto data měli zaměstnavatelé s více než 250 zaměstnanci, veřejné instituce a veřejní zadavatelé povinnost zavést oznamovací systém. Pokud whistleblower oznámí trestné činy nebo přestupky s horní hranicí pokuty nejméně 100 000 Kč, ke kterým došlo v pracovním kontextu, bude se na něj vztahovat ochrana. Zákon přináší mimo jiné povinný interní systém pro příjem a vyřizování oznámení, povinnost informovat o přijetí oznámení a o výsledcích šetření ve stanovených lhůtách či ochranu před odvetou pro oznamovatele i jeho blízké osoby. Více se dozvíte na webu Ministerstva spravedlnosti.

Rychlé zprávy

  • Nová struktura jednotného měsíčního hlášení je zveřejněna

    |

    Nařízení vlády č. 417/2025 Sb., účinné od 1. ledna 2026, stanovuje detailní podobu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Jde o nový elektronický systém, který nahradí dosavadní množství měsíčních výkazů jedním souhrnným hlášením. JMHZ bude rozděleno do tří částí – souhrnné, pojistné a individualizované, přičemž zdravotní pojištění zatím zůstává mimo systém. Cílem je zásadně snížit administrativní zátěž a zefektivnit sdílení dat mezi zaměstnavateli a úřady. Namísto až 25 různých formulářů budou firmy odevzdávat jediný dokument, ve kterém uvedou celkové firemní údaje, informace pro sociální pojištění i data o jednotlivých zaměstnancích. Proces se tím výrazně zpřehlední a zjednoduší.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty