

Novou podobu má vzorový formulář pro odstoupení od smluv uzavřených na dálku a mimo obchodní prostory podnikatele, a to od 18. 2. 2023. Nově ho upravuje nařízení vlády č. 29/2023 Sb. Poskytnutí vzorového formuláře je pro podnikatele povinné. Spotřebitelé tento vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy využít nemusí, odstoupit od smlouvy mohou i nadále jakýmkoli jiným jednoznačným způsobem (např. vlastními slovy v e-mailu odeslaném podnikateli). Nařízení vlády stanovuje dále také základní informace o právu na odstoupení od smlouvy obsažené ve vzorovém poučení o právu na odstoupení od smlouvy, včetně pokynů pro jeho vyplnění.
Termín pro podání „papírových“ daňových přiznání k dani z příjmů fyzických osob letos připadl na pondělí 3. 4. 2023. Do menších měst, kde nesídlí finanční úřad, organizuje Finanční správa každoročně výjezdy, kde můžete přiznání odevzdat. První se uskuteční už počátkem března, přesné termíny najdete na webu Finanční správy. Týden před koncem lhůty pro podání přiznání se rozšíří také úřední hodiny na finančních úřadech, a to od 8:00 do 17:00 hodin ve dnech 27. 3. až 3. 4. Posledním dnem pro elektronické podání je potom úterý 2. 5. 2023. Pokud za vás daňové přiznání podává daňový poradce či advokát, máte čas až do pondělí 3. 7. 2023. Stejná lhůta platí i pro ty, kteří mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.
Nejzazší termín podání žádosti o roční zúčtování daňových záloh a daňového zvýhodnění za rok 2022 je středa 15. února. Zaměstnanci by do tohoto data měli svému zaměstnavateli předložit také předepsané doklady pro uplatnění nezdanitelných částí základu daně a slev na dani, případně i potvrzení od předchozích zaměstnavatelů. Přeplatek na dani se vyplatí, pokud je vyšší než 50 Kč. Zaměstnanci ho najdou nejpozději ve mzdě za březen. O přeplatek si zaměstnavatel může snížit nejbližší odvod daně finančnímu úřadu, nebo může požádat o jeho vyplacení v případě, že dále neodvádí zálohy na daň.
Povinná automatická výměna informací provozovatelům platforem vznikla od 1. 1. 2023. Nová oznamovací povinnost dopadá pouze na provozovatele, nikoliv na prodejce, kteří působí jako uživatelé těchto platforem. Provozovatelé platforem budou jednou ročně podávat oznámení na Specializovaný finanční úřad, který je správcem daně pro DAC7. Generální finanční ředitelství vydalo upřesňující odpovědi na nejčastější otázky, které souvisejí s aplikací zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, v návaznosti na oznamovací povinnost provozovatelů platforem.
Nejpozději do konce března budou mít všechny podnikající fyzické osoby zřízenu datovou schránku (i ty, které mají živnost přerušenou). Přístupové údaje jsou OSVČ postupně doručovány do poštovních schránek v dopisech se žlutým pruhem. Pokud ještě nemáte datovou schránku aktivovanou, můžete podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob v papírové podobě, nejpozději však do 3. dubna. Do datové schránky je třeba se přihlásit do 15 dnů od doručení dopisu s přihlašovacími údaji, jinak se po této době aktivuje sama. V období mezi doručením dopisu a aktivací datové schránky se na OSVČ povinnost elektronického podání nevztahuje.
Od 1. února je již možné posílat Oznámení záměru uplatňovat slevu na pojistném za zaměstnance na Českou správu sociálního zabezpečení („ČSSZ“). Zaměstnavatel, který chce uplatňovat slevu ve výši 5 % na sociální pojištění u vybraných skupin zaměstnanců se sjednaným kratším pracovním úvazkem, má na slevu nárok jen tehdy, pokud před jejím uplatněním (na Přehledu o výši pojistného) oznámil ČSSZ záměr uplatňovat tuto slevu za jednotlivého zaměstnance. K oznámení slouží tento tiskopis, který zaměstnavatel musí podat povinně v elektronické podobě. Slevu lze uplatnit poprvé ve mzdě za únor 2023.