Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Ženy válcují muže v počtu nově založených živností

Ženy válcují muže v počtu nově založených živností

Rostoucí trend počtu žen podnikatelek dále pokračuje. Podnikatelky jsou se svým životem i příjmem mnohem spokojenější než ženy v klasickém zaměstnání. Polovina začínajících podnikatelek míří do oblasti služeb, následuje drobný obchod.

Rostoucí trend počtu žen podnikatelek dále pokračuje a již dvanáctinásobně převyšuje počet podnikatelských subjektů nově založených muži. Největší bariéru při zahájení podnikání vidí ženy v nedostatku financí, nepřehledné byrokracii, ale i v obavě o zabezpečení rodiny.
 
I přesto jsou tři čtvrtiny podnikatelek spokojeny se svojí pracovní volbou, zatímco běžně zaměstnané ženy pouze z jedné třetiny. Trendem začíná být dosažení nezávislosti. Vyplývá to z výsledků průzkumu a analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR („AMSP ČR“), společnosti ŽENY s.r.o. a Ministerstva průmyslu a obchodu.
 
Přestože muži v podnikání stále převládají, jejich počet v posledních letech stagnuje a dominuje trend trvalého růstu počtu podnikajících žen. V roce 2015 počet podnikatelek vzrostl o dalších 7 223 žen, zatímco mužů přibylo jen 609. Zajímavé je i to, že ačkoliv mužů podnikatelů je vůči ženám téměř dvojnásobek, za poslední rok přibylo srovnatelně nových živnostenských oprávnění. Na jednoho muže tak dnes připadá v průměru 1,48 živnostenských oprávnění, na jednu ženu je to potom 1,32.
 
Podnikatelky jsou se svým životem i příjmem mnohem spokojenější než ženy v zaměstnaneckém poměru. To potvrzuje také skutečnost, že pouze jedno procento oslovených žen podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly.

Polovina začínajících podnikatelek míří do oblasti služeb

Pro zahájení podnikání ženy nevyhledávají pomoc s prodejem produktů a příliš nespoléhají ani na státní či evropskou podporu. Za rozhodující však považují podporu rodiny. Vadí jim nesrozumitelnost všech administrativních povinností, potýkají se s nedostatkem zdrojů a přivítaly by srozumitelný a finančně dostupný informační servis.
 
„Ženy vstupují do podnikání velmi zodpovědně, jejich hlavní motivací není mimořádný úspěch a společenské postavení, ale pragmaticky sledují efekt pro rodinu a vyšší stupeň nezávislosti. Stále uvažují velmi hospodárně, snaží se z minima získat maximum a odmítají riskantní kroky. Tím se podstatně odlišují od mužů, kteří jdou za vyššími cíli, ale rovněž s větší dávkou rizika,“ konstatuje předseda AMSP ČR Karel Havlíček.
 
Polovina žen, která se rozhodla podnikat, míří do oblasti služeb, následuje drobný obchod. Naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobní odvětví, s výjimkou drobné ruční výroby. Za zcela zásadní faktor při rozhodování o oboru podnikání považují ženy možnost skloubit pracovní a rodinný život. Hlavní motivací pro tři čtvrtiny žen je uspořádání pracovní doby, dvě třetiny to považují za cestu k nezávislosti. Naopak jen každá sedmá žena chce začít podnikat, protože má podnikatelský nápad.
 
Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny typu kaváren a čajoven nebo prodejny vlastních ručních výrobků. A roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky.

Průběžné vzdělávání pomáhá rozvíjet podnikání

Přijít na trh se zajímavým produktem je pouze prvním krokem vedoucím k úspěchu. „Stále se setkáváme s neefektivním financováním reklamy nebo nevhodnou volbou komunikačního nástroje. Ještě nedávno byla řada žen, s kterými jsem se setkala, ochotna zaplatit vysoké částky za malý prostor v tisku, za které by během dvou měsíců získaly tisíce fanoušků například na Facebooku,“ říká Eva Čejková Vašková, jednatelka ŽENY s.r.o.
 
V této oblasti již došlo k významnému pokroku. Ženy sází podle průzkumu na doporučení, osobní kontakty a dobrou pověst. Internetové nástroje a sociální sítě se stávají automatickým prostředkem komunikace. Je zřejmé, že tradiční formy typu reklamy a využívání médií je pro ženy podnikatelky nákladným, a tím i neefektivním způsobem prezentace.
 
Důležitým faktorem rozvoje podnikání žen je podle průzkumu jejich průběžné vzdělávání. Celkem 29 % oslovených podnikatelek se pravidelně účastní vzdělávacích kurzů pro podnikatele. Preferují převážně klasické kurzy, jako osobní setkání, workshopy nebo konference.
 
Zájem o on-line kurzy je, i přes deklarovanou časovou i finanční úsporu, výrazně nižší. „Osobně si myslím, že je to způsobeno špatnou zkušeností a řadou podvodných společností, které na lokálním trhu pojem on-line vzdělávání pokazily. Placené platformy je nezbytné předem vždy řádně prověřit,“ podotýká Eva Čejková Vašková.
 
Ženy podnikatelky jsou ochotny do svého vzdělání investovat v průměru 5 000 Kč za rok.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • assistentin
    10. 11. 2016, 08:26

    Vůbec není divu, v dnešní době se dá podnikání rozjet klidně i s dítětem nebo už na mateřské.

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících