Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Pět zákeřných otázek při pracovním pohovoru

Pět zákeřných otázek při pracovním pohovoru

Personalisté se při pohovoru neptají s cílem vás nachytat nebo dostat do úzkých, ale i přesto vás mohou některé jejich otázky trochu vyvést z míry. Jakých pět „zákeřných“ dotazů vás může u výběrového řízení potkat a jak byste na ně měli správně reagovat?

Na úvod je třeba říci, že personalisté se při pohovoru neptají s cílem vás nachytat nebo dostat do úzkých. Jejich snahou je vás co nejvíce poznat a zjistit, jak umíte reagovat na neznámé nebo neobvyklé situace.
 
U naprosté většiny otázek tak je podstatné nejen to, co odpovíte, ale i jak k otázce přistoupíte, na co odpovědi zaměříte a podobně. Přirozenost je v tomto případě důležitá, je ale také dobré odpovídat s vědomím, že se ucházíte o určitou konkrétní pozici a úkolem personalisty je zjistit, jestli se pro tuto pozici hodíte.

1. Můžete nám o sobě něco povědět?

Častá počáteční otázka, která má za cíl zjistit, jak je člověk schopen odpovědět na takto široké téma. To, jakým směrem kandidát odpovědi zaměří, prozradí jeho schopnost hovořit k věci. Jelikož se jedná o pracovní pohovor, měli byste zmínit především dosavadní pracovní zkušenosti a vlastnosti, které souvisejí s pracovní pozicí.
 
Pokud se však jedná o juniorního kandidáta, např. absolventa vysoké školy, který nemá mnoho zkušeností, je dobré zmínit obor, který studoval, projekty, jichž se účastnil, různé praxe či stáže apod. O osobních zálibách, dětství, rodinném uspořádání či školní docházce netřeba hovořit – jedině, že by se nějak týkaly pozice, o kterou se ucházíte.

2. Co je vaší největší chybou?

Typická otázka na pohovorech, na kterou se často odpovídá také pomocí různých klišé. Personalisté většinou doporučují zmínit nějakou vlastnost, která v zásadě může být i pozitivní nebo přínosná, jako je např. zaměření na detail, pečlivost, upřímnost, dlouhodobé plánování. Pro vás i personalistu však bude rozhodně přínosnější, pojmete-li tuto otázku jako dotaz na to, o čem jste si vědomi, že byste na sobě mohli zlepšit nebo co už se zlepšovat snažíte. Zejména v souvislosti s nabízenou pozicí.
 
Pokud se totiž ucházíte o místo, kde je potřeba dobrá a efektivní organizace, není dobré jako svou slabinu uvádět potíže s dodržováním termínů. Zrovna tak přehnaná pečlivost a velký důraz na detail nebudou oceněny u pozice, která vyžaduje kreativitu a schopnost improvizovat. Proto radíme, abyste byli na tento typ otázky připraveni, a pokud je to možné, zmiňte spíše objektivní slabiny“ (např. nedostatečná praxe u absolventů, jazykové znalosti apod.).

3. Proč chcete u nás pracovat?

Jsou lidé, kteří mají svou vysněnou firmu či značku a přesně specifikované důvody, proč právě ta a žádná jiná. Stejně tak je ale legitimní hledat práci primárně ve svém oboru a až pak se dívat na typ firmy, která pozici nabízí. Pro každého člověka je však typ společnosti, u níž se o místo uchází, z nějakého důvodu přitažlivý. Připravte si proto důvody nebo aspekty, pro které vás zaujala nabídka na pozici právě u firmy, kam na pohovor jdete.

Že by součástí této přípravy mělo být i poměrně důkladné studium všech dostupných informací o firmě, oboru a pozici, je samozřejmostí. Nejlepším zdrojem je v tomto případě internet, a to jak webové stránky dané společnosti, tak „přítel Google“ – tady se můžete dozvědět i podstatné informace o firmě, které na jejím vlastním profilu nenajdete.
 
Velmi dobře si také prostudujte popis dané pozice a připravte si vlastní otázky na náplň práce nebo na společnost samotnou (např. velikost týmu, způsoby komunikace a hodnocení, možnost vzdělávání, benefity atp.).

4. Popíšete nám některou z vašich hlavních kvalit?

Pozor, to je ta příjemná část pohovoru. V české kotlině stále není zvykem se chválit, respektive umět se objektivně ohodnotit a vyzvednout své dobré stránky. Když to však neuděláte sami, nečekejte, že to za vás udělá někdo jiný.
 
Začněte tím, že uvedete vlastnosti a dovednosti, které jsou podstatné pro konkrétní pracovní pozici. Například vlastnosti u pozice asistentky: organizační a komunikační schopnosti, schopnost si určit priority v rámci zadaných úkolů, zodpovědnost apod. A pak můžete přidat všechna další pozitiva, která by ve vaší osobě firma získala. Buďte upřímní, ale nezlehčujte je.

5. Jaká je vaše představa o mzdě?

Jako první by otázku týkající se mzdy měl položit zaměstnavatel, nikoliv uchazeč o zaměstnání. V odpovědi je vhodné zmínit minimální a optimální představu o hrubé mzdě. Předem se také zeptejte (pokud o tom nehovoří sám personalista) na formu benefitů a dalších motivačních nástrojů, které firma nabízí. Ty totiž mohou výsledný příjem výrazně ovlivnit.
 
Neuvádějte příliš velký rozptyl – velký prostor na vyjednávání většinou není (až na výjimky u vysoce žádaných profilů kandidátů), tak si zbytečně nestanovujte příliš nízkou dolní hranici. Buďte ale realisté, do vaší kalkulace zahrňte i různé benefity, které daná firma nabízí, a jednou vyřčenou představu během výběrového řízení neměňte. V této souvislosti doporučujeme znát aktuální situaci na trhu práce, i co se týče platového rozmezí u pozice, o kterou se ucházíte.
 
 
Související článek:
Diskriminační otázky u pracovního pohovoru

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících