Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Změny v pravidlech pro vystavování daňových dokladů

Návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty by měl od roku 2013 přinést zásadní změny v pravidlech pro vystavení a uchovávání daňových dokladů.

V současném legislativním procesu je projednáván návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty pro rok 2013 (jedná se o sněmovní tisk 733). Tato novela zákona by měla přinést zásadní změny v pravidlech pro vystavení a uchování daňových dokladů. A to od okamžiku vystavení až do konce lhůty pro jejich uchovávání, bez ohledu na to, zda jde o daňový doklad v listinné či elektronické podobě. Tyto změny vyplývají ze Směrnice Rady EU o společném systému daně z přidané hodnoty.
 

Hlavní změny při vystavení daňového dokladu

 
ZDPH v § 26 nově definuje daňový doklad, přičemž dochází k zrovnoprávnění dokladů v listinné a elektronické podobě. S použitím daňového dokladu v elektronické podobě musí souhlasit osoba, pro kterou se plnění uskutečňuje. I nadále zůstává zachována odpovědnost osoby, která plnění uskutečňuje, za správnost údajů na daňovém dokladu i za dodržení lhůty pro jeho vystavení.
 
V § 27 jsou pak zcela nově upravena pravidla pro vystavování daňových dokladů. Vystavování daňových dokladů se řídí podle pravidel členského státu, ve kterém je místo plnění.
 
V § 28 jsou stanovena pravidla pro vystavování daňových dokladů v tuzemsku a uveden výčet případů, kdy plátce nebo osoba povinná k dani musí vystavit daňový doklad, přičemž lhůta 15 dnů ode dne, kdy vznikla povinnost přiznat daň nebo uskutečnění plnění, zůstává zachována. Toto ustanovení dále opravňuje osobu povinnou k dani pověřit k vystavení daňového dokladu svým jménem jinou osobu.
 
Zásadní náležitosti daňového dokladu jsou vymezeny v § 29, přičemž v následujících ustanoveních jsou uvedeny pouze výjimky nebo odchylky od základních náležitostí u jednotlivých specifických dokladů (jedná se o zjednodušený daňový doklad, splátkový kalendář, platební kalendář, souhrnný daňový doklad a doklad o použití).
 
§ 33 pak stanoví, co se považuje za daňový doklad při dovozu zboží a § 33a pak naopak definuje daňový doklad při vývozu zboží.
 
V § 34 se nově stanoví, že u všech daňových dokladů musí být po celou dobu jejich „životnosti“ zajištěna věrohodnost původu daňového dokladu, neporušenost jeho obsahu a jeho čitelnost.
 
Věrohodností původu se rozumí, že je zaručena totožnost osoby, která plnění uskutečňuje nebo která daňový doklad oprávněně vystavila.
 
Neporušenost obsahu znamená, že obsah daňového dokladu nebyl změněn a čitelností skutečnost, že je možné seznámit se s obsahem daňového dokladu přímo nebo prostřednictvím technického zařízení.
Dále se stanoví možnost zajistit věrohodnost původu daňového dokladu a neporušenost jeho obsahu jakýmikoli kontrolními mechanismy, které vytvářejí spolehlivou vazbu mezi daňovým dokladem a daným plněním. Jedná se např. o uznávaný elektronický podpis, uznávanou elektronickou značku nebo elektronickou výměnu informací (EDI).
 

Uchovávání daňových dokladů

 
Obecná pravidla pro uchovávání daňových dokladů jsou uvedena v § 35. Doba uchovávání daňových dokladů zůstává zachována. Jedná se o lhůtu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo. Uchovatel se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku je povinen uchovávat daňové doklady v tuzemsku s výjimkou, že je zachován nepřetržitý dálkový přístup, dále má povinnost předem oznámit správci daně místo uchovávání daňových dokladů, pokud toto místo není v tuzemsku, a na žádost správce daně zajistit český předklad daňového dokladu vystaveného v cizím jazyce.
 
Ustanovení § 35a pak upravuje samostatně elektronické uchovávání daňových dokladů a možný vzájemný převod z listinné podoby do elektronické a naopak. Nově je stanovena povinnost uchovatele, který uchovává daňové doklady prostřednictví elektronických prostředků, uchovávat elektronicky také data zaručující věrohodnost původu daňových dokladů a neporušenost jejich obsahu.
 
Dále je stanovena povinnost uchovatele zajistit bezodkladně přístup pro správce daně k daňovým dokladům, pokud jsou daňové doklady uchovávány prostřednictvím elektronických prostředků zaručujících nepřetržitý dálkový přístup k uchovávaným datům.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Jednotné hlášení zaměstnavatelů schváleno

    |

    Vláda schválila návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od ledna 2026 výrazně sníží administrativní zátěž firem. Zaměstnavatelé budou místo až 25 různých formulářů podávat jediné elektronické hlášení měsíčně, které ministerstvo práce následně sdílí s dalšími institucemi. Nový systém zefektivní digitalizaci státní správy, odstraní duplicitní vykazování a přinese výhody i zaměstnancům, například v podobě předvyplněného daňového přiznání. Projekt je prvním krokem k vytvoření Jednotného inkasního místa.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících